Studenten industrieel ingenieur winnen programmeerwedstrijd Google

Antwerpen - Drie studenten industrieel ingenieur aan de KU Leuven (team Yoshi) wonnen vannacht de voorronde van de Google Hash Code, een internationale programmeerwedstrijd in Antwerpen. Ze nemen de felbegeerde beker mee naar huis met hun oplossing om de laadtijd van een YouTube-filmpje zo kort mogelijk te maken. Op 28 februari maakt Google bekend welke internationale teams mogen meedoen met de grote finale in Parijs.

Op donderdagavond 23 februari 2017 zakten 66 softwareontwikkelaars af naar de Antwerpse KBC-toren voor de Hash Code, de internationale programmeerwedstrijd van Google. De deelnemers moesten op vier uur tijd volgende probleem van Google oplossen: "Minimaliseer de laadtijd van een YouTube-filmpje, door filmpjes op te slaan op de dichtstbijzijnde server van de kijker."

Team Yoshi, bestaande uit Matthias Wens, Stijn Goethals en Johannes Bergé, ontving de prijs voor Beste team van de Antwerpse wedstrijdhub. Het team loste het probleem op door een formule te maken met alle belangrijke parameters, zoals het aantal requests voor een bepaalde server, de delay tussen de servers en het aantal cache servers waar de video al opstaat.

Wie uiteindelijk naar Parijs mag om de internationale finale te spelen, maakt Google bekend op 28 februari. De grote winnaars krijgen smartphones, tablets en laptops en misschien zelfs een contract bij Google.

Stijn Goethals, team Yoshi: "Het was een leerrijke en leuke avond. We wachten in spanning af of we binnenkort naar Parijs mogen voor de grote finale."

Antwerpse wedstrijdhub door start-up Taglayer en Cronos
De Google Hash Code is een internationale codeerwedstrijd voor computerprogrammeurs, zowel studenten als professionals. Op 23 februari daagde Google, ‘s werelds grootste zoekmachine, de 26.000 deelnemers van de Google Hash Code uit om in vier uur tijd een bestaand probleem van Google op te lossen. De opdracht werd pas vlak voor de wedstrijd bekendgemaakt.

De wedstrijd verliep in real-time in 100 landen over de drie deelnemende continenten: Europa, Midden-Oosten en Afrika. De deelnemers konden zowel van thuis uit als vanuit een lokale hub deelnemen aan de wedstrijd, een locatie waar teams fysiek samenkomen. Taglayer, start-up bij incubator Start it @kbc, en Cronos Groep sloegen de handen in elkaar en ontvingen op donderdagavond 66 softwareontwikkelaars voor de Google Hash Code.

Anneleen Hanssens, marketingverantwoordelijke bij Taglayer: "We zijn heel tevreden over onze hub, de aanwezigen waren stuk voor stuk slimme koppen. Het was een leuke avond en er heerste een gezonde competitieve strijd. Met Taglayer plannen we nog meer programmeerwedstrijden en de Hash Code 2018 staat zeker op de planning."

Taglayer maakt deel uit van incubator Start it @kbc die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Over Taglayer
Taglayer werd opgericht door Willem Drijver en Timothy Verhaeghe op 29 februari 2016 in Antwerpen. Twee bedrijven, een mediahuis en een webwinkel, benaderden hen afzonderlijk met hetzelfde probleem: ze hadden allebei een website met veel content, maar slaagden er niet in om de juiste content aan de juiste persoon te tonen. Dat zette Willem en Timothy ertoe aan om een personalisatiesoftware te ontwikkelen, die voor elk soort website bruikbaar is.

Met de personalisatiesoftware Taglayer bezorgen websites elke individuele bezoeker een unieke ervaring met respect voor de privacy. Door de interesses en persoonlijkheid van de webbezoeker in real-time te analyseren, wordt de content op de website gepersonaliseerd. Taglayer maakt hiervoor gebruik van cross-website browsing data. Hoe meer websites Taglayer installeren, hoe slimmer de software wordt en hoe juister de personalisatie van elk individu gebeurt. Taglayer draagt privacy hoog in het vaandel en slaat geen persoonlijke gegevens van het individu op. De software stelt m.a.w. een profiel van het individu samen met behoud van de anonimiteit. Meer informatie: www.taglayer.com

Over Cronos Groep
Oorspronkelijk werd de groep opgericht voor en door technologie mensen met de uitdrukkelijke bedoeling om die mensen te helpen doorgroeien indien gewenst tot en met het ondernemerschap toe.

Ondertussen is dit mission statement verbreed en is de groep verrijkt met mensen uit de creatieve sector die goed communiceren met de ‘business mensen’ en die perfect samenwerken met Cronos IT-mensen om tot de meest creatieve en technologisch beste oplossing voor klanten te komen.

De groep is dan ook continu op zoek naar creatieve, gedreven mensen en is altijd bereid te luisteren naar innovatieve ideeën van potentiële ondernemers. Meer informatie: www.cronos-groep.be

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.