Technologiebedrijf Oracle en accelerator Start it @KBC bundelen de krachten

Nieuw partnership geeft innovatieve technologische start-ups extra stevige duw in de rug

Technologiebedrijf Oracle sluit zich aan als partner bij Start it @KBC, de grootste Belgische accelerator voor start-ups. Dit werd vandaag aangekondigd op Start it @KBSea, het jaarlijkse seaside-event van Start it @KBC in Oostende. Oracle wil zijn wereldwijde start-up programma lokaal verder verankeren. Tegelijkertijd haalt Start it @KBC nog meer technologische expertise aan boord waar startende bedrijven volop van kunnen profiteren. Het nieuwe partnership zal innovatieve technologieën een extra stevige duw in de rug geven.

Oracle is de nummer 1 wereldwijde leverancier van bedrijfssoftware, met een breed scala aan oplossingen voor bedrijven van elke omvang. Vandaag de dag gebruiken 430.000 klanten in 175 landen Oracle-technologieën om zakelijke kansen te grijpen en echte, tastbare uitdagingen aan te gaan. Om innovatie aan te zwengelen, investeert Oracle ook sterk in het ondersteunen van start-ups. Met het ‘Oracle for Startups’-programma heeft de multinational een eigen globaal ecosysteem uitgebouwd voor technologische start-ups.

Driedubbele win

Het partnerschap met Start it @KBC past perfect binnen dat grotere ecosysteem, legt Jan Ronsse, Managing Director voor Oracle België uit. “We kregen wereldwijd veel aanvragen voor een plek in ons programma. Daarom hebben we dit uitgebreid en zijn we beginnen zoeken naar de beste lokale partners. Start it @KBC en Oracle zijn een perfecte match op meerdere vlakken. We delen dezelfde visie op start-ups: we geloven allebei dat ze een belangrijke bijdrage leveren in het aandrijven van innovatie. Oracle neemt net als Start it @KBC geen aandelen in de start-ups die we begeleiden, we bieden alleen onze expertise en technologie aan.”

“De samenwerking met Oracle is een win-win-win”, zegt Lode Uytterschaut, oprichter van Start it @KBC. “Start-ups krijgen meer kansen om te groeien en te schalen. Oracle kan als grote, multinationale IT-speler innovatie versterken door samen te werken met jonge, hongerige ondernemers. Door de krachten te bundelen, kunnen we samen innovatieve technologieën aanzwengelen die ons het leven gemakkelijker maken en een grotere maatschappelijke impact hebben.”

Toegang tot wereldwijd (klanten)netwerk

De experts van Oracle zullen workshops geven aan de start-ups in de Start it @KBC community over high level technologie, maar evengoed over sales en business development. De start-ups kunnen ook rekenen op mentoring en ze kunnen gratis gebruik maken van de Oracle Cloud. Maar misschien wel de grootste meerwaarde van de samenwerking is het netwerk van Oracle, waarop start-ups een beroep kunnen doen. Ze krijgen de kans om mee te gaan naar de grootste tech events ter wereld, zoals de Web Summit in Lissabon, en ze krijgen ook toegang tot de klanten van Oracle.

Fashion tech startup Macty, recent winnaar van de innovatie-award van EURid, maakt nu al deel uit van zowel Start it @KBC als van ‘Oracle for Startups’. “De programma’s zijn bijzonder complementair”, zegt founder Susana Zoghbi. “We kunnen langs beide kanten rekenen op inspirerende workshops en mentoren. Zo hebben we al de kans gekregen om te pitchen op conferenties en events van absolute wereldklasse. Bovendien kunnen we aan co-innovatie doen met techtoppers waar we als start-up anders alleen maar van kunnen dromen.”

Start-ups die deel willen nemen aan het acceleratorprogramma van Start it @KBC, kunnen zich dit jaar nog kandidaat stellen tot 19 september via www.startit.be

Nathalie Claessens Start it @KBC
Julien Harbers PR Manager Benelux, Oracle