Thuishulpplatform Helpper breidt uit naar 19 Vlaamse randgemeenten rond Brussel

Vanaf december kunnen inwoners van de negentien** Vlaamse randgemeenten een beroep doen op thuishulpplatform Helpper om niet-medische hulp aan huis te krijgen. Helpper is een digitale ontmoetingsplaats waarop mensen die hulp zoeken iemand uit de buurt kunnen vinden om die hulp te geven. Na Antwerpen en Gent, breidde Helpper in september 2018 haar diensten al uit naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. "De Vlaamse randgemeenten en hun deelgemeenten zijn een logische volgende stap", klinkt het bij de organisatie. "Die gemeenten tellen zo’n 400.000 inwoners, meer dan de gemiddelde Belgische centrumstad, en de druk op de thuiszorg neemt er toe."

Het aantal inwoners in alle Vlaamse randgemeenten rond de hoofdstad stijgt richting het half miljoen. Bijna 1 op 5 van de inwoners is er 65 jaar of ouder, en een kwart daarvan is ouder dan 80 jaar. De vergrijzing en het groeiend aantal mensen dat alleen woont, brengen veel uitdagingen met zich mee voor de zorgsector. Helpper wil een aanvullend antwoord bieden op die groeiende vraag naar hulp aan huis.

Al meer dan 5.500 mensen in Brussel, Antwerpen en Gent vinden elkaar op het platform om hulp te geven of te krijgen. Van boodschappen doen tot een lift naar de dokter of gewoon een luisterend oor, via Helpper vind je een geschikte buur die jou of je hulpbehoevende kennis, familielid of ouder kan bijstaan. Vooraleer de kandidaten worden voorgesteld aan de hulpbehoevende helppie, worden ze gescreend op basis van hun profielkwaliteit, hun identiteit en een uitgebreid kennismakingsgesprek. Helpper, een start-up uit de Start it @KBC community, streeft naar een duurzame relatie tussen helpper en helppie.

Sociaal en flexibel alternatief voor en door buren

François Gerard, oprichter en CEO van Helpper: “De klassieke zorginstanties doen wat ze kunnen, maar de hulpvraag is veel groter dan het hulpaanbod. Bovendien bieden hun strak afgelijnde structuren geen antwoord op de vraag naar flexibele, betaalbare en kwalitatieve hulp aan huis. Onze werking kan op een flexibele en veilige manier aan de niet-medische zorglacunes tegemoetkomen. Maar uit onderzoek blijkt dat hulp vragen op zich al lastig is voor veel mensen. Om die drempel te weg te nemen, krijgen de helppers een kleine financiële vergoeding. Helpper is dus een concrete oplossing voor een bestaande hulpvraag, die bovendien betaalbaarder is voor de maatschappij.”

François Gerard richtte Helpper op in 2017 nadat zijn vader getroffen werd door de spierziekte ALS: “Hij kon rekenen op uitstekende medische verzorging. Maar voor dagelijkse taken die buiten het puur verzorgende vielen, kregen we veel moeilijker ondersteuning. Omdat het een omslachtig proces is om de juiste zorgverstrekkers op het juiste moment en voor de verschillende taken in te plannen, of omdat ze er simpelweg de tijd niet voor hebben door de torenhoge werkdruk. Zo ontstond het idee voor Helpper. Waarom zouden buren elkaar niet kunnen helpen bij dagdagelijkse taken?”

**19 Vlaamse randgemeenten rond Brussel en hun deelgemeenten: 1560 Hoeilaart, 1600 Sint-Pieters-Leeuw, 1600 Oudenaken, 1600 Sint-Laureins-Berchem, 1601 Ruisbroek, 1602 Vlezenbeek, 1620 Drogenbos, 1630 Linkebeek, 1640 Sint-Genesius-Rode, 1650 Beersel, 1651 Lot, 1652 Alsemberg, 1653 Dworp, 1654 Huizingen, 1700 Dilbeek, 1700 Sint-Martens-Bodegem, 1700 Sint-Ulriks-Kapelle, 1701 Itterbeek, 1702 Groot-Bijgaarden, 1703 Schepdaal, 1730 Asse, 1730 Bekkerzeel, 1730 Kobbegem, 1730 Mollem, 1731 Relegem, 1731 Zellik, 1780 Wemmel, 1785 Merchtem, 1785 Brussegem, 1785 Hamme, 1800 Vilvoorde, 1800 Peutie, 1830 Machelen, 1831 Diegem, 1850 Grimbergen, 1851 Humbeek, 1852 Beigem, 1853 Strombeek-Bever, 1860 Meise (incl. Oppem), 1861 Wolvertem, 1930 Zaventem, 1930 Nossegem, 1932 Sint-Stevens-Woluwe, 1933 Sterrebeek, 1950 Kraainem, 1970 Wezembeek-Oppem, 3080 Tervuren, 3080 Duisburg, 3080 Vossem, 3090 Overijse.

/////////

Over Helpper

De online ontmoetingsplaats Helpper verbindt ‘helppies’, mensen die nood hebben aan ondersteuning, met ‘helppers’ uit de buurt. Zo biedt Helpper een betaalbare, kwaliteitsvolle en flexibele oplossing voor iedereen die hulp kan gebruiken bij dagelijkse taken, zoals kleine klusjes, koken, boodschappen doen, vervoer,...De helpper ontvangt hiervoor een kleine vergoeding. De innovatieve thuishulp van Helpper werkt volgens de principes van de deeleconomie, waarbij mensen tot 6.250 euro per jaar onbelast kunnen bijverdienen (Belgisch Staatsblad, 26 juli 2018). Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard en is actief in de 19 Brusselse gemeenten, de 19 Vlaamse randgemeenten rond Brussel en hun deelgemeenten, groot Antwerpen en groot Gent. Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partenamut, Partena Ziekenfonds en OZ, en accelerator Start it @KBC. Het bedrijf is winnaar van de award ‘Zorgondernemer van het jaar.