'Tinder voor influencers en bedrijven’ van Gentse ondernemers gaat internationaal

Gent, 13 juni 2022 - Gesterkt door meer dan 850 bedrijven, 1.500 influencers, en 10.000 matches, breidt de Belgische start-up Connus zijn diensten uit naar de Nederlandse en Franse markt. In mei lanceerden de drie jonge Gentse ondernemers achter Connus een gloednieuwe versie van hun platform om influencer marketing voor bedrijven efficiënter, budgetvriendelijker en authentieker te maken. Connus maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, de grootste start-up community van België.

Influencer marketing wordt een almaar belangrijkere strategie binnen de marketingmix van bedrijven. Via influencers of content creators - mensen met een groot bereik op sociale media die promoboodschappen sturen naar hun publiek - kunnen merken op een efficiënte manier hun doelgroepen bereiken. Volgens recent onderzoek van Forbes besteden bedrijven tegen het einde van 2022 meer dan 15 miljard dollar in influencer marketing.

Alexandre Goossens, oprichter van Connus, werkte zelf bij een influencer marketingbureau en stelde vast dat deze marketingtechniek nog beter kon: “Influencer marketing blijft aan populariteit winnen door de groei van sociale media. Maar bedrijven kunnen nog hulp gebruiken bij het vinden van de juiste influencer, die bij de visie en de missie van hun bedrijf past. Het zoeken naar de juiste influencers, kost bovendien ook heel wat tijd. Met ons platform maken we influencer marketing toegankelijker voor bedrijven.”
Alexandre Goossens, oprichter Connus

Matchmakingplatform voor bedrijven en influencers

Bedrijven en influencers registreren zich op het platform en duiden bepaalde parameters aan, zoals doelgroep, sector, sociale-mediakanalen, compensatiemanieren en locatie. Wanneer beide partijen gemeenschappelijke criteria aangeven, worden zij, dankzij de geïntegreerde technologie in het platform, aan elkaar voorgesteld en ontstaan er waardevolle matches om een influencer marketingcampagne op te starten.

Louise Blondé, zaakvoerder Connus: “Dankzij Connus zitten ondernemers mee aan het stuur van hun influencer marketingcampagne. Dankzij het platform moet de ondernemer geen beroep meer doen op een - vaak duurder - marketingbureau. Dankzij het ingeven van verschillende criteria vinden ze influencers die beter passen bij het bedrijf. Daarnaast kunnen ondernemers ook op de nodige transparantie rekenen dankzij het platform. Alle relevante informatie omtrent de statistieken van een influencer kan bekeken worden, zoals de kanalen waarop hij of zij actief is, het aantal volgers, engagement rate, gemiddeld aantal likes,... Dit zorgt ervoor dat er enkel succesvolle samenwerkingen aangegaan worden.”
Louise Blondé, zaakvoerder Connus

Met de vernieuwde versie van hun platform wil Connus gebruikers nog efficiënter, budgetvriendelijker en authentieker met elkaar in contact brengen. Tijdens de pandemie kreeg de start-up een enorme boost: meer dan 850+ bedrijven en 1.500+ influencers sloten zich aan op het platform, goed voor maar liefst 10.000 matches.

Connus mikt tegen het einde van het jaar op een omzet van 250.000 euro. De Gentse start-up wil tegen begin volgend jaar zijn intrede maken in Nederland en Frankrijk. Het team haalt op dit moment bijkomend kapitaal op in samenwerking met WinWinner om het bedrijf internationaal uit te breiden. Connus heeft de ambitie om hét influencer marketingplatform voor influencers en bedrijven in Europa te worden.

Louise Blondé & Alexandre Goossens, Connus