ecoBirdy lanceert eerste collectie geüpcyclede, high-end borden ontworpen en geproduceerd in Antwerpen

Groene Michelinster-chef Seppe Nobels ontwerpt bijpassend menu bij Mabo-borden collectie

Antwerpen, 1 juli 2021 -Sinds de lancering van hun collectie kleurrijk (kinder)meubilair in 2018, hebben Vanessa Yuan en Joris Vanbriel een behoorlijke indruk nagelaten op de designwereld. Ze bewijzen dat producten die zowel mooi als praktisch zijn, kunnen gemaakt worden van afgedankte materialen. Met een eerste collectie borden vervaardigd uit afvalplastic, tillen ze nu opnieuw het potentieel van upcycling naar een hoger niveau. Chef Seppe Nobels, met de eerste Groene Michelin-ster in België, ontwierp speciaal voor ecoBirdy een menu dat perfect past bij hun nieuwe collectie Mabo-borden.

Het nieuwe ecoBirdy design, het Mabo-bord, ziet eruit alsof het van marmer gemaakt is maar bestaat uit gerecycleerd plastic. De patronen volgen een subtiel kleurverloop, wat resulteert in objecten die zacht aanvoelen en er heel organisch uitzien. Elk individueel bord is uniek gezien ieder patroon anders is. Het eigentijds ontwerp geeft niet alleen de passie voor schoonheid weer die Yuan en Vanbriel drijft, deze collectie geeft ook een heel duidelijk beeld van hoe een ‘ecologisch’ merk bereid moet zijn alle registers open te trekken ten dienste van significante, duurzame verandering.

Ecothylene® aan de basis van innovatief productieproces

De Mabo-borden van ecoBirdy zijn gemaakt van afgedankt plastic keukenafval. De productie van de grondstof, die Yuan en Vanbriel de naam ecothylene® gaven, vormt de basis voor een nieuwe recycleermethode die veilig én duurzaam is. Aan de hand van een proces dat tot tien keer langer kan duren dan de gebruikelijke methodes, krijgt de productie iets verrassend artisanaals. Aan de hand van een collectie die even indrukwekkend is als tijdloos, wordt definitief komaf gemaakt met de idee dat geüpcyclede materialen onmogelijk kunnen resulteren in tot de verbeelding sprekend design. ecoBirdy is er namelijk in geslaagd unieke pronkstukken te maken die interieurs voorzien van een bijzondere schoonheid en bezieling.

Milieuvriendelijk design

De nieuwe collectie Mabo-borden van ecoBirdy toont de tomeloze creativiteit van het Antwerpse ontwerpersduo en is opnieuw een uiting van hun bekommernis om het milieu. Het hergebruiken van afgedankte huishoudproducten speelt daarbij een centrale rol. ecoBirdy gaat daarom ook partnerships aan met bedrijven, om hun restafval te upcyclen. Het bedrijf kan verder rekenen op steun van België's grootste start-up accelerator, Start it @KBC.

Vanessa Yuan: “Alles wat we doen, vertrekt vanuit het herwaarderen van afval. We geloven dat we samen veranderingen moeten teweegbrengen. Daarom hebben we ook een B2B-service voor bedrijven die hun plastic afval willen opwaarderen. Door afval te verwerken naar mooie designobjecten, kunnen we samen werk maken van een betere toekomst.”
Joris Vanbriel & Vanessa Yuan, founders ecoBirdy
Fotograaf: Kris Van Exel
Joris Vanbriel & Vanessa Yuan, founders ecoBirdy
Fotograaf: Kris Van Exel

Schoonheid geherdefinieerd

Door het hele (denk)proces achter design naar een bewuster niveau te tillen, dagen Vanessa Yuan en Joris Vanbriel ons opnieuw uit om onze definitie van ‘schoonheid’ tegen het licht te houden.

Joris Vanbriel: “Onze ambities gaan verder dan het maken van mooie designobjecten. We ervaren het als een uitdaging om betekenisvolle en duurzame impact te realiseren en gaan op zoek naar technologieën om afval op een zo duurzame mogelijke manier te recycleren. Van de keuze voor de grondstoffen tot de uiteindelijke productie van onze collecties: alles draait bij ons rond het creëren van mooie designstukken die onze klanten kunnen koesteren en waarderen omdat ze ook een belangrijke, ecologische boodschap bevatten.”
ecoBirdy Mabo bord
Fotograaf: Heikki Verdurme
Chef: Seppe Nobels
ecoBirdy Mabo bord
Fotograaf: Heikki Verdurme
Chef: Seppe Nobels

Totaalconcept met gerechten van sterrenchef Seppe Nobels

Chef Seppe Nobels, met de eerste Groene Michelin-ster in België, ontwierp speciaal voor ecoBirdy een menu dat helemaal aansluit bij de waarden van het bijzondere Mabo-bord. De kleur en samenstelling van de gerechten passen perfect bij de marmerlook van het bord. Nobels gebruikt verse streekproducten uit de Ardennen, met biologisch geteelde groenten, wilde kruiden en sauzen volgens traditionele recepten; smaakelementen die een verhaal vertellen.

De combinatie met de gerechten van Seppe Nobels verheffen de borden van ecoBirdy tot ware kunstwerkjes. Tot eind september kan je ervan genieten in Seppe Nobels’ pop-up restaurant in het historische domein “La Chapelle”.

Dit project wordt medegefinancierd vanuit het stadsmarketingfonds van stad Antwerpen, dat ook bijdraagt aan de internationale positionering van creatieve bedrijven.

Photographers: Arne Jennard + Heikki Verdurme
Press photo download link:

Joris Vanbriel
Co-founder ecoBirdy
joris@ecobirdy.com

Nathalie Claessens
Nathalie Claessens Perscontact, Start it @KBC

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.