Tweede kapitaalronde brengt ruim 1 miljoen Euro op voor thuishulp platform Helpper

Digitale ontmoetingsplaats Helpper haalt in een tweede investeringsronde 1,1 miljoen Euro op. Investeringsmaatschappijen SI² Fund en Carevolution - investeerder van het eerste uur- willen de verdere groei van het thuishulpplatform verder ondersteunen. Naast de financiële ondersteuning stelt SI² Fund ook haar expertise en uitgebreid netwerk open voor de start-up. Met het verse kapitaal wil Helpper haar diensten uitbreiden in België.

Gedeelde visie

De investering is het resultaat van een gedeelde sociale visie gericht op het verbeteren van de werking van de zorgsector. Ouderen, chronisch zieken of personen met een beperking hebben vaak nood aan ondersteuning bij dagelijkse taken. Taken die buiten het puur verzorgende vallen – boodschappen doen, een lift van en naar de dokter, administratie, of gewoon een luisterend oor en gezelschap - glippen vaak door de mazen van het net van de klassieke zorgsector. Omdat zorgverstrekkers simpelweg de tijd niet hebben door de torenhoge werkdruk en een strak afgelijnd werkschema.

Deze taken kunnen perfect ingevuld worden door mensen uit de buurt. Helpper wil vermijden dat mensen in de kou blijven staan door een aanvulling te zijn voor de klassieke zorgsector. Het kost de samenleving niets, gaat de eenzaamheid en het sociaal isolement te lijf, en mensen leren hun buren opnieuw kennen. Uber, Deliveroo en co hebben de deeleconomie een slechte naam gegeven, maar de échte deeleconomie kan in de zorg het verschil helpen maken.

Vertrouwen van oude en nieuwe partners

François Gerard, oprichter van Helpper: “We zijn erg trots op de resultaten die we reeds boekten met Helpper. In Antwerpen, Gent en Brussel presteerden onze helppers reeds 150.000 uren. Sinds 2018 zien we een gemiddelde maandelijkse groei van 45%. Deze kapitaalronde herbevestigt het vertrouwen van onze bestaande partner Carevolution en introduceert het sociaal impact  investeringsfonds SI² Fund. We delen dezelfde ambitie: zoveel mogelijk mensen helpen om autonoom thuis te kunnen blijven wonen. Om de verdere technologische ontwikkeling van het platform te ondersteunen en het werkgebied van Helpper in België verder te vergroten, was bijkomende financiering nodig. Dat wordt door beide partners nu mogelijk gemaakt.”

Pieter Oostlander, Fondsmanager SI² Fund: ”Door de maatschappelijke en demografische ontwikkelingen ontstaat een groeiende behoefte aan informele thuishulp. Met steun van de buurt kunnen mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Helpper bedacht een innovatieve oplossing met een grote impact op de levenskwaliteit van de betrokkenen en past daarom perfect in ons portfolio. Aan de hand van een financiële investering, het delen van business en impact expertise en het openstellen van ons netwerk, hoopt SI2 Fund de vernieuwende oplossing die Helpper biedt, te helpen opschalen.

Jo Dumortier, CEO Carevolution: We geloven sterk in de innovatieve oplossingen die Helpper aanreikt. De forse groei van het thuishulpplatform bewijst dat er binnen de zorgsector plaats is voor vernieuwende initiatieven die de bestaande dienstverlening op een maatschappelijk verantwoorde manier aanvullen. Zowel de hulpverlener (helpper) als degene die ondersteuning vraagt (helppie) zijn hierbij gebaat. Daarom onze beslissing om de groei van Helpper verder te ondersteunen.

Helpper in cijfers

Dit najaar wil Helpper nog verder uitbreiden in België. Al meer dan 1.250 helppies (zorgbehoevenden) en meer dan 3.200 helppers (hulpaanbieders) registreerden zich sinds 2018 op het platform van Helpper en werden er 150.000 uren niet-medische hulp aan huis geleverd. Momenteel is Helpper actief in groot Antwerpen, groot Gent en de 19 Brusselse randgemeenten. Mensen die niet in Antwerpen, Gent of Brussel wonen, en zelf reeds  een helpper of helppie hebben, kunnen ook gebruik maken van het Helpper platform. Bovendien is Helpper een organisatie die goedgekeurd is door het VAPH. Hierdoor kunnen personen die beschikken over een Persoonsvolgende financiering (PVB/PAB) zonder probleem hun helpper(s) vergoeden met dit budget.

Over SI² Fund

SI² Fund is een Europees sociaal impact investeringsfonds actief in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het investeert in bedrijven die maatschappelijke uitdagingen aanpakken aan de hand van een sterk, innovatief businessmodel en helpt hen duurzame, maatschappelijke impact te verwezenlijken, naast een redelijk financieel rendement. SI² Fund is actief lid van de European Venture Philanthropy Association (EVPA).

Over Carevolution

Carevolution –de investeringsmaatschappij van de Partena Promeris-groep waartoe ook ziekenfondsen Partena Ziekenfonds en Partenamut behoren- ontwikkelt en levert diensten op het gebied van gezondheid, welzijn en persoonlijk comfort. Carevolution gaat telkens op zoek naar duurzame en  innovatieve initiatieven die een maatschappelijke meerwaarde op vlak van gezondheid en welzijn garanderen. De focus ligt op drie verschillende domeinen: zelfstandig wonen, een gezonde levensstijl en gezondheid op de werkvloer.

Over Helpper

De online ontmoetingsplaats Helpper verbindt ‘helppies’, mensen die nood hebben aan ondersteuning, met ‘helppers’ uit de buurt. Zo biedt Helpper een betaalbare, kwaliteitsvolle en flexibele oplossing voor iedereen die hulp kan gebruiken bij dagelijkse taken, zoals kleine klusjes, koken, boodschappen doen, vervoer,... De helpper ontvangt hiervoor een kleine vergoeding. De innovatieve thuishulp van Helpper werkt volgens de principes van de deeleconomie, waarbij mensen tot 6.250 euro per jaar onbelast kunnen bijverdienen (Belgisch Staatsblad, 26 juli 2018). Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard en is actief in de 19 Brusselse gemeenten, groot Antwerpen en groot Gent. Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partenamut, Partena Ziekenfonds en OZ, en accelerator Start it @KBC. Het bedrijf is winnaar van de award ‘Zorgondernemer van het jaar.’

helpper persdossier NL 2019.pdf

PDF - 4.3 Mb

Jef Ponsaers

Content Cats

Timothy Lambert

Associate & investment analyst, SI² Fund

Sarah Masschelein

Carevolution

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate