UAntwerpen en Garvis helpen ondernemingen de toekomst voorspellen

Nieuwe spin-off UAntwerpen helpt bedrijven tijd en geld te besparen door voorraden beter te plannen

Antwerpen, 9 juli 2021 - Ondernemingen kunnen vandaag bij het opmaken van hun voorraadplanning amper rekening houden met onverwachte gebeurtenissen, zoals een pandemie of een blokkering van het Suezkanaal. Garvis, een spin-off van UAntwerpen, brengt daar verandering in, met de hulp van artificiële intelligentie.

Correct voorraden kunnen plannen is van groot belang voor bedrijven. Maar het is ook aartsmoeilijk: met de hedendaagse technologie wordt de planning vaak gebaseerd op de veronderstelling dat het verleden zich zal herhalen.

Wat natuurlijk niet zo is”, vertelt prof. Serge Demeyer, verbonden aan het Departement Wiskunde en Informatica van de Universiteit Antwerpen. “De bevoorradingsketen wordt met de dag globaler. Heel wat onverwachte gebeurtenissen hebben er een impact op. Denk bijvoorbeeld aan de recente blokkering van het Suezkanaal en natuurlijk ook aan de coronapandemie.

Betere voorspellingen

Anderzijds is er ook steeds meer informatie digitaal beschikbaar, over de meest uiteenlopende aspecten. Allemaal kunnen ze een impact hebben op een bedrijf: de prijssetting en de verkoopcijfers natuurlijk, maar ook de weersvoorspelling, de sociale media en andere indicatoren. Alleen kunnen strategische planners binnen ondernemingen die info tot dusver niet (optimaal) aanwenden.

Daar komt nu verandering in. Dankzij de Universiteit Antwerpen en de nieuwbakken spin-off Garvis zullen ondernemingen geholpen kunnen worden door de nieuwe mogelijkheden die artificiële intelligentie biedt. Dat moet hen toelaten betere en betrouwbaardere voorspellingen te maken, en hen sneller laten inspelen op schommelingen in de vraag.

Bij Garvis is CEO Piet Buyck ervan overtuigd dat de spin-off - ondersteund door België's grootste start-up accelerator Start it @KBC - voor een revolutie zal zorgen.

Onze bionische planningssoftware combineert artificiële intelligentie met de persoonlijke inzichten en ervaringen van de planner en met realtime data-analyse. Zo kunnen we het aantal fouten met 30 procent verminderen, en ondernemingen tijd en geld doen besparen. Ons systeem heeft dus een grote impact op een bedrijf, en toch kan het heel eenvoudig geïmplementeerd worden: binnen de 24 uur kan het up and running zijn.
Piet Buyck, CEO Garvis

Win-win en valorisatie

De samenwerking is een win-win voor Garvis, Universiteit Antwerpen én de informatica-studenten. Demeyer en zijn collega’s van de UAntwerpen ontwikkelden de AmPyfier-tool. Die software helpt om complexe AI-algoritmes en -processen te analyseren en optimaliseren. Garvis maakt zo met zijn geavanceerde AI en machine learning technologie nauwkeurige forecasts voor bedrijven. Tegelijk is Garvis de ideale real life case voor de UAntwerpen: doordat de AmPyfier-tool elke dag reële data kan testen, verbetert het systeem zichzelf voortdurend. De studenten informatica worden bovendien opgeleid met echte AI-cases, wat hen warm maakt voor hightechjobs in de toekomst.

Prof. Silvia Lenaerts, vicerector Innovatie en Valorisatie, is blij met de samenwerking tussen de universiteit en Garvis. “Deze spin-off is een prima voorbeeld van de valorisatie van wetenschappelijk onderzoek. Op het vlak van artificiële intelligentie hebben we al vaker samenwerkingen met bedrijven opgezet. Belangrijk, want op die manier kunnen we hightechondernemingen in Vlaanderen mee sterker maken.”
Prof. Silvia Lenaerts, vicerector Innovatie en Valorisatie UAntwerpen

2021-garvis-persdossier-1.pdf 472 KB

Over Garvis

Garvis ontwikkelde een revolutionair forecasting platform dat de planner centraal plaatst. Het bionisch SaaS planningssysteem combineert data uit een hele batterij bronnen met zelflerende artificiële intelligentie. Planners kunnen betere, meer betrouwbare prognoses maken die snel en flexibel inspelen op nieuwe evoluties en vraagschommelingen. De paradigmaverschuiving naar een naadloze samenwerking tussen mens en machine zorgt voor kostenbesparingen en verkleint de foutenmarge. Bedrijven kunnen het planningssysteem van Garvis op minder dan 24 uur implementeren. Garvis werd opgericht in 2020 door Piet Buyck en Geert-Jan Van Den Bogaerde, en is met zijn hoofdkantoren gevestigd in Antwerpen, België.
www.garvis.ai

About Universiteit Antwerpen

The University of Antwerp is a research university where pioneering, innovative research is conducted at an international level. Research and education are closely linked. Educational innovation is a constant focus, and special care is also taken to welcome and guide each of the 20,000 students spread across our nine faculties.The University of Antwerp is not an island: we build bridges to secondary education, to industry and, by extension, to society as a whole. With over 6,000 members of staff, the University of Antwerp is one of the most important employers in Antwerp, Flanders’ largest city.
www.uantwerp.be

Nathalie Claessens
Nathalie Claessens Perscontact, Start it @KBC

Universiteit Antwerpen

Prof. Dr. Serge Demeyer

serge.demeyer@uantwerpen.be

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.