Umango, het nieuwe platform dat collega’s verbindt en remote teamwork stimuleert

Hasselt, 10 februari 2021 - Umital, de start-up die bedrijven helpt hun digitale transformatie te versnellen, lanceert op 12 februari (Darwin Day) zijn nieuwe platform Umango. Een oplossing om het gedrag en het interne sociale netwerk van medewerkers in kaart te brengen. Umango versterkt de wendbaarheid van organisaties, door de kracht van hun teams te benutten én te versterken.

“Het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich kan aanpassen aan veranderingen”, zei Darwin ooit. Wijze woorden, die nu meer dan ooit van toepassing zijn op bedrijven. Op Darwin Day lanceert Umital Umango, een webbased SaaS-platform dat collega’s verbindt en samenwerking binnen en tussen teams stimuleert. Ook als die op afstand werken, zoals tijdens de coronacrisis.

Umango is geïntegreerd met Microsoft Teams en kan als plug-in op de internetbrowser geïnstalleerd worden, in de dagelijkse workflow van elke medewerker. De oplossing kan dus ook standalone gebruikt worden in combinatie met Google Drive of Zoom.

Aan de hand van automatische analyses krijgen werknemers persoonlijk advies in verband met hun gedrag op de werkvloer, maar ook ondersteuning om dagelijkse taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Anderzijds krijgt het management zicht op de uitwisseling van informatie en kennis op de werkvloer.

“Grote bedrijven beschikken over een massa data, maar die informatie is vaak niet up-to-date. Ze hebben geen idee hoe deze data te structureren om inzichten te krijgen in hoe er momenteel wordt samengewerkt. Zo missen ze informatie over gedrag en expertise, cruciaal in tijden van digitale transformatie”, zegt Eline Grouwels, co-founder van Umital.

Eline Grouwels

Team huddles
Umango brengt gebruikers elke dag samen tijdens de Team Huddles, korte operationele overlegmomenten. Elke deelnemer kan onderwerpen pinnen of toevoegen aan de agenda. Bovendien wordt de vergadertijd automatisch beheerd met een zichtbare klok, die door elk team afzonderlijk bepaald wordt. Medewerkers kunnen hun to-do’s delen en bijhouden, en teams kunnen vaste topics instellen. Tijdens de live huddle kan iedereen feedback geven aan elkaar.

Individuele medewerkers ontvangen via Umango ook elke dag vijf korte vragen over hun werklast, de kwaliteit van het geleverde werk, de nood aan extra hulp, succesverhalen en hun gemoedstoestand. Het resultaat is transparant voor alle collega’s. Zo kunnen niet alleen taakgerichte, maar ook moeilijker bespreekbare topics aan bod komen tijdens een huddle.

Naast de basisversie is er binnenkort ook een premiumversie van Umango beschikbaar. Die brengt het interne sociale netwerk van een bedrijf in kaart, om kennis- en informatieverspreiding te optimaliseren en het managementteam in staat te stellen aan ‘social resource management’ te doen. Denk aan het selecteren van high potentials voor een opleiding, het samenstellen van nieuwe teams, meer interne communicatie en samenwerking…

De kracht van dagelijkse gewoontes
“Met onze oplossing willen we impact creëren in het dagelijks leven en op de loopbaan van elke medewerker. Door dagelijkse herhaling creëer je gewoontes bij de teamleden en zet je een duurzame verandering in gang. Want échte verandering wordt bepaald door hoe mensen samenwerken en hoe ze elkaar beïnvloeden met kennis en meningen”
, aldus medeoprichter Elke Struys.

Elke Struys

Lancering Umango op 12 februari
Op vrijdag 12 februari verwelkomt Umango bedrijven op zijn online launch event. Inschrijven kan via deze link: https://www.umango.app/webinar/launch-event-umango-dutch

• 13u00: Verwelkoming en voorstelling Umango
  • 13u30: Exclusief interview met Jitske Kramer, antropoloog en auteur van 'Werk heeft het gebouw verlaten', over online teamrituelen en online besluitvorming
  • 14u00: Keynote Elke Geraerts, neuropsycholoog en welzijnsexpert over Veerkracht en welzijn bij het samenwerken op afstand
    met Winactie van de boeken 'Authentieke Intelligentie' & 'Werk heeft het gebouw verlaten’

Je registreren voor een gratis proefperiode kan via: https://www.umango.app/register

/////////

Over Umital
Umital helpt sinds 2018 bedrijven met de shift naar digitale transformatie. Oprichters Eline Grouwels en Elke Struys hebben de knowhow om bedrijven en hun medewerkers futureproof te maken. Umital helpt organisaties in hun digitale transformatie. Het accent ligt daarbij op leiding geven aan remote teams, high-performing teams, cross silo-samenwerking enz.

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.