unspun lanceert circulaire jeans 'Genesis' in samenwerking met IoT platform Eon en Resortecs®

New York, 28 januari 2021 - unspun, het 3D-bodyscan-jeansbedrijf, uitgeroepen tot een van TIME magazine's "Beste uitvindingen van 2019" en Popular Science magazine's "Best of What's New 2020", heeft Genesis gelanceerd, de meest duurzame spijkerbroek tot nu toe.

Het produceren van een spijkerbroek vereist tegenwoordig een enorme hoeveelheid water en energie en veroorzaakt een aanzienlijke hoeveelheid vervuiling. De jeans is ontwikkeld als onderdeel van het Jeans Redesign-programma van de Ellen MacArthur Foundation en lost deze uitdagingen op door de voorraad vrije productiesystemen van Unspun te combineren met baanbrekende wereldwijd beschikbare materialen en oplossingen, zoals Resortecs® naaigaren (die kunnen worden verwarmd en opgelost om recycling mogelijk te maken van multi-materiaal kledingstukken) en een scanbare QR-code om klanten zorg/onderhoud instructies te geven, alsook belangrijke circulariteit gegevens te delen met resellers en recyclers.

Aangedreven door Eon's Internet of Things-platform voor geconnecteerde producten, maakt een scanbare QR-code die in elke Genesis-spijkerbroek is geïntegreerd, het mogelijk om de oorsprong te volgen en de levensduur van het kledingstuk vast te leggen. Hierdoor kunnen de materialen van het product geïdentificeerd worden en geverifieerd voor wederverkoop en recycling. De QR-code biedt ook de mogelijkheid om met klanten in contact te komen en klanten te ondersteunen door informatie te verstrekken over productzorg, wederverkoop en recycling. Elk product wordt gedigitaliseerd in overeenstemming met het CircularID ™ -protocol van Eon, zodat het product alle informatie bevat die essentieel is voor wederverkoop (d.w.z. productnaam, oorspronkelijke prijs, enz.) en recycling (d.w.z. materiaalinhoud, chemicaliën, enz.).

Omdat de capaciteit om denim op grote schaal te recyclen cruciaal is voor het ontsluiten van een nieuw circulair model voor de denim industrie, is de nieuwe Genesis-jeans van Unspun ook een krachtige demonstratie van hoe de capaciteit van innovatief systeemontwerp, toonaangevende materialen en opkomende technologie kan worden benut om kleding te maken die niet alleen de vermindering van water, energie vervuiling en afval bevordert, maar ook het volgen en identificeren van kledingstukken in de circulaire toeleveringsketen in een closed-loop levenscyclus mogelijk maakt.

"Door elke Genesis-spijkerbroek te digitaliseren met behulp van de Internet of Things-technologie van Eon om elk kledingstuk te verbinden met klanten, wederverkopers en recyclers, verplaatst unspun circulaire denim van een theorie en een concept naar een volledig ingeschakeld systeem", aldus Natasha Franck, oprichter van Eon en DIRECTEUR. Op dezelfde manier pionierde Unspun met 3D-bodyscan technologie om een ​​voorraad vrij productiesysteem werkelijkheid te maken, door gebruik te maken van het verbonden producten platform van Eon wordt het volgen, verifiëren, beheren en zelfs het genereren van inkomsten van kleding van de ene levenscyclus naar de volgende een wereldwijd schaalbare propositie en een opwindende realiteit . "

"De innovatieve oplossingen van Unspun die aan de Jeans Redesign Guidelines voldoet en ervoor zorgt dat hun jeans duurzaam en recyclebaar is, veilige grondstoffen bevat en gemakkelijk traceerbaar is, toont de kracht van samenwerking in de mode-industrie aan", aldus Laura Balmond, Make Fashion Circular Program Manager - Ellen MacArthur Foundation: "Dit is een enorme stap voorwaarts in de richting van circulair ontwerp voor mode."

“Bij unspun zit technologie in ons DNA. We hebben opzettelijk materialen en systemen ontworpen die een circulaire jeans garanderen: van de scantechnologie voor mobiele telefoons die ons in staat stelt om op maat gemaakte jeans uniek te maken voor elke klant, tot de hightech slimme naaigaren van Resortecs® die de circulaire capaciteit van onze nieuwe Genesis-jeans mogelijk maken. De unspun denims passen beter, zien er beter uit en zijn simpelweg beter omdat ze duurzaam zijn. Met de lancering van onze Genesis-jeans met een scanbare CircularID ™ -data verbonden met het digitale platform van Eon, zijn we er in geslaagd om een nog performanter model voor circulaire denim op te zetten. We hopen dat Genesis kan dienen als een ware showcase voor hoe alle spelers in de toeleveringsketen kunnen samenwerken om een ​​duurzamer product op de markt te brengen, waardoor de mode-industrie verder wordt gestimuleerd in de richting van het doel van een volledig circulair model dat in harmonie met onze planeet werkt, ”aldus Annika Visser, Unspun Operations Lead.

De slimme naaigaren van Resortecs® zijn ontworpen om het recyclen van denim te vergemakkelijken door het demonteren van kledingstukken sneller en gemakkelijker te maken. De draden kunnen worden verwarmd en opgelost, waardoor het gemakkelijker wordt om verschillende soorten textiel en onderdelen te scheiden en te sorteren, van de spijkerstof tot de knopen en ritsen.

Het CircularID ™ -protocol, ontwikkeld door Eon in samenwerking met toonaangevende wereldwijde modemerken en de industrie, is het mondiale systeem voor geconnecteerde producten. Het platform van Eon ondersteunt de communicatie en gegevensuitwisseling tussen merken en circulaire partners met behulp van het CircularID-protocol.

/////

Over Eon
Eon is het toonaangevende Internet of Things (IoT) -platform dat verbonden producten aandrijft in mode, kleding en detailhandel. Eon stimuleert de digitalisering van producten om end-to-end intelligentie en connectiviteit in de productlevenscyclus te brengen - waarmee de basis wordt gelegd voor circulair ondernemen. Eon heeft het CircularID ™ -protocol ontwikkeld. De missie van Eon is om onze circulaire handel te stimuleren.
E-mail: natasha@eongroup.co

Over unspun
unspun past technologie toe om ervoor te zorgen dat de jeans die het produceert niet alleen op bestelling, maar ook op maat wordt gemaakt. Het bedrijf gebruikt 3D-bodyscanners om klantmetingen te doen en produceert vervolgens een op maat gemaakte spijkerbroek.
E-mail: annika@unspun.io

Over The Jeans Redesign
We moeten de manier waarop we spijkerbroeken produceren veranderen en de enorme problemen van afval en vervuiling aanpakken. The Jeans Redesign is een nieuwe set richtlijnen die deze problemen aanpakt naast de schadelijke praktijken die gepaard gaan met de huidige productie van jeans. De richtlijnen zijn gemaakt door meer dan 80 denimexperts en bevatten duidelijke minimumvereisten voor de duurzaamheid van kledingstukken, de gezondheid van het materiaal, de recyclebaarheid en de traceerbaarheid. De richtlijnen zijn bedoeld om toonaangevende merken en fabrikanten aan te moedigen om de manier waarop jeans worden gemaakt te transformeren. De richtlijnen zullen hen in staat stellen om deze inspanningen tegen 2021 op te schalen en de gezondheid van de mensen die in de branche werken te garanderen.

Over Resortecs®
Resortecs
levert aan merken die circulaire willen worden technologieën zoals smeltende naaigaren en hitte verwijderbare rivetten die tot doel hebben het demontage proces te vereenvoudigen en te automatiseren waardoor de recycling en reparatie van textielproducten op industriële schaal mogelijk wordt.
E-mail: cedric@resortecs.com

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.