‘Viva Extra Brut’, een nieuw Belgisch aperitiefbier op basis van Chardonnay, kaapt hoofdprijzen weg op prestigieuze internationale biercompetities

Gepassioneerde bierbrouwer en sommelier brengen de bier- en wijnwereld samen via data inzichten / Persvoorstelling tijdens Horeca Expo (21/11 > 24/11)

Leuven, 17 november 2021 - Vier jaar lang analyseerde Jan Paesen via zijn bierproevers platform Beerhive.com de smaakprofielen van meer dan 3.000 vooral Belgische bieren. Tijdens de lockdown ging bio-ingenieur en brouwer Marc Kelgtermans aan de slag met deze inzichten en creëerde een premium bier met een smaakprofiel dat nooit eerder werd gebrouwen. Het werd een brug tussen de bier- en wijnwereld. Het nieuwe brouwsel valt in de prijzen bij alle bierwedstrijden waaraan het tot dusver deelnam: Goud op de European Beer Challenge, Zilver (met 89/100) op de London Beer Awards en pas nog Brons op de zeer prestigieuze European Beer Star in bierland Duitsland.

Viva Extra Brut vond haar naam als ode aan de levensvreugde in volle Covid lockdown. Het  nieuwe brouwsel is atypisch gebrouwen uit 60% gerstemout, 40% Chardonnay en een unieke selectie van champagne- en wilde wijngisten voor haar 3 gistingen. Een bijzondere combinatie die niet toevallig tot stand kwam.

Smaakinnovatie door data inzichten

Beerhive.com is een digitaal platform waarop een community van meer dan 6.000 bierliefhebbers hun smaakinzichten over bieren deelt en samen bouwt aan een digitale biersmaakgids.

Jan Paesen, biersommelier en oprichter van Beerhive.com / Vivabrews.be: “We zagen in de data van Beerhive dat het gros van vele Belgische brouwerijen en bierfirma’s toch vaak in hetzelfde smaakspectrum brouwt. We zien nog steeds heel veel kruidige ‘Tripels’ en de laatste jaren vooral veel hoppige zogenaamde ‘IPAs’ (Indian Pale Ales) opduiken. Door deze data anders te bekijken, ontdekten we smaakcombinaties, die nog nooit eerder waren gebrouwen.”
Marc Kelgtermans en Jan Paesen, co-founders Viva Brews
Marc Kelgtermans, bio-ingenieur, brouwer en oprichter van Vivabrews.be: “Met de data inzichten van Beerhive besefte ik dat ik van bewandelde paden moest afgaan. Ik ging het beste uit mijn 20 jaar brouwervaring combineren en kwam zo heel snel op het kruispunt tussen bier en wijn.

Viva Extra Brut heeft door de combinatie gerstemout, druiven, champagne- en wijngist een, voor bier uitzonderlijk, sprankelend, fruitig en licht zuur karakter met een droge afdronk. Dit maakt het een ideaal Belgisch alternatief voor Champagne, Cava of Prosecco. Bovendien is het aperitief door haar unieke brouwproces volledig glutenvrij.

Prijzenbeest

Viva Extra Brut krijgt zeer positieve feedback van zowel bier- als wijnliefhebbers. Het wist een plaats te bemachtigen op het exclusieve ‘Chef’s Place’ van Horeca Expo (21/11>24/11 Gent), waar het aan het grote publiek wordt voorgesteld.

Enkele Belgische Michelinsterren-restaurants serveren Viva nu al als een innovatief en authentiek alternatief voor Champagne.

Het nieuwe brouwsel valt in de prijzen bij alle bierwedstrijden waaraan het tot dusver deelnam: Goud op de European Beer Challenge; Zilver (met 89/100) op de London Beer Awards en pas nog Brons op de zeer prestigieuze European Beer Star in bierland Duitsland.

Internationalisering

Viva Extra Brut is momenteel verkrijgbaar in een 40-tal Belgische verkooppunten, maar de oprichters hebben internationale ambitie.

Jan Paesen: “België is een fantastische speeltuin voor bier, maar door haar enorme aanbod ook net een zeer moeilijke markt voor nieuwkomers en premium nichespelers. Ga naar de lokale bierhandel en je wordt direct overmand door keuzestress, aan prijsniveaus die in de buurt komen van frisdrank.”
Jan Paesen, co-founder Viva Brews
Marc Kelgtermans: “We besloten dus om samen te werken met Flanders Investment & Trade (FIT) voor ondersteuning in ons exportplan. Via hun contacten bleek vrij snel dat er een sterke interesse was voor een nieuw soort hybride aperitiefbier vanuit Singapore, Japan, Israël, USA en dichterbij vanuit UK & Spanje.”
Marc Kelgtermans, co-founder Viva Brews

Viva Brews werd weerhouden door de FIT-jury om België mee te vertegenwoordigen op haar koninklijke handelsmissies naar de meeste van bovenstaande landen. Het idee om via data inzichten te innoveren in een eeuwenoud Belgisch ambacht, viel letterlijk en figuurlijk in de smaak.

Begin volgend jaar hoopt Viva Brews geïnteresseerde investeerders en partners te vinden voor het schalen van deze internationalisering. Het laat zich hierin begeleiden door Start it @KBC in Leuven.

Jan Paesen
Jan Paesen Co-founder, Viva Brews Belgium
Marc Kelgtermans
Marc Kelgtermans Co-founder, Viva Brews Belgium
Anne-Sophie Jonkers
Anne-Sophie Jonkers Press Relations Start it @KBC

Over Viva Brews
Het Viva Brews team bestaat momenteel uit 2 founders: Marc Kelgtermans (Bio-ingenieur, brouwer, ex-R&D KULeuven, ABInbev, Duvel-Moortgat) en Jan Paesen (Handelsingenieur, marketer, biersommelier, founder van Beerhive.com). Het laat zich in haar groei begeleiden door startup accelerator Start it @KBC in Leuven en Flanders Investment & Trade. Voor het schalen van haar productie werkt Viva Brews met De Proefbrouwerij.

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.