Vlaamse "Crimibox" brengt uniek moordspel onder de kerstboom

Innovatieve start-up laat grens tussen fictie en realiteit vervagen

Brussel, Crimibox ensceneert een unieke alternatieve wereld waarin de speler aan de slag moet gaan om onopgeloste misdaden alsnog op te helderen. Het gaat hier om een zogenaamd ‘Alternate Reality Game’ (ARG) waarin er geen spelregels zijn en waarin de speler voortdurend het gevoel krijgt dat de grens tussen fictie en realiteit dreigt te vervagen.

Crimibox maakt dele uit van accelerator Start it @ KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De jonge start-up heeft een jaar lang hard gewerkt aan het concept achter zijn innovatieve spelreeks. Met behulp van de accelerator denkt Crimibox dan ook hoge dennenboomtoppen te kunnen scheren nu de pakjesperiode in zicht is. Een coldcase onder de kerstboom, zeg maar.

“Crimibox is een meeslepend spelconcept waarbij de speler thuis een mysterieus postpakket krijgt toegestuurd," licht CEO Jimmy Cowé toe. “In dit pakket zit alle materiaal uit een onopgeloste misdaadzaak, zoals het politiedossier, foto’s, bewijsstukken enz.” Zijn broer Johan Cowé vult aan: “Dat is slechts de opstart. Want, zoals bij elk realistisch onderzoek, zal de research ook online moeten gebeuren. Getuigen en verdachten laten immers vaak – zonder het zelf te beseffen - een heel aantal digitale sporen na op het web. Sociale media, zoals Instagram en YouTube, en informatiekanalen, zoals Google en Wikipedia, kunnen spelers aanwenden om bepaalde onderzoekpistes te bekrachtigen. Maar ook bewakingsvideo’s of andere 'found footage', soms verstopt in donkere mysterieuze websites, zullen deel uitmaken van de totaalbeleving.”

Detectivewerk uitvoeren in een 'open wereld', niet gebonden aan enig spelbord of tijdsvoorwaarde, is wat Crimibox uniek maakt. In principe kan elk mysterie opgehelderd worden binnen de twee uur en het is dan ook een leuke avondvullende activiteit samen met familie of vrienden.

“Vanaf volgend jaar starten we met een maandelijks abonnementssysteem waarbij een verhaal uit drie maandelijkse ‘acts’ zal bestaan. Tussen de maandelijkse leveringen zullen er dan ook verdachte handelingen plaatsvinden. De spelers zullen zo bepaalde sociale interacties tussen de personages kunnen observeren. Bovendien kunnen ze in de online community de wildste theorieën uitwisselen of zelfs samen verdachten gaan ondervragen!”

Meer informatie over Crimibox op: crimibox.com.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet, Universiteit Antwerpen & lokale academische partners.