Vlaamse start-up APICBASE haalt 700.000 euro groeikapitaal op om Europese expansie te accelereren

De Belgische food tech start-up APICBASE.COM heeft in een kapitaalronde 700.000 euro opgehaald, geleid door Business Angels Netwerk Vlaanderen (BAN Vlaanderen). APICBASE, onder meer opgericht door sterrenchef Julien Burlat, ontwikkelt een cloud software waarmee professionele keukens hun processen kunnen beheren en optimaliseren van ingrediënt tot afgewerkt menu. De start-up zal het opgehaalde geld gebruiken om het team verder uit te bouwen, de software en bijbehorende hardware verder te ontwikkelen, en om het product en merk sterk in de markt te zetten.

APICBASE maakt deel uit van de incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De technologie van de start-up linkt gegevens over gerechten aan foto's en geeft het hele bereidingsproces visueel weer. Daardoor kan de voedingsindustrie voortaan de kennis van zijn chefs vastleggen, de kwaliteit in de keuken verhogen en sneller nieuwe medewerkers opleiden. APICBASE slaat ook alle kennis over ingrediënten, gerechten en menu’s op, wat leidt tot efficiënter beheer van allergenen, bestellijsten en kostprijsberekening. Bovendien zijn alle gegevens ook inzetbaar als productcatalogus voor commerciële teams.

Carl Jacobs, CEO en co-founder van APICBASE, legt uit: “Zonder de krachtige en slimme software van APICBASE.COM zijn food processen heel arbeidsintensief en vereisen ze constant manuele handelingen. Onze oplossing laat voedingsbedrijven toe om al deze processen te automatiseren en optimaliseren. Zo helpen we restaurants, hotels, restaurantketens en voedselproducenten om op elk moment een hoogwaardige klantenervaring te bieden.”

Fotostudio voor professionele food foto’s
Uniek aan APICBASE is de APIC Studio. Dit is een compacte fotostudio, speciaal ontworpen voor het fotograferen van voeding. Chefs kunnen zo met slechts één druk op de knop hun culinaire creatie in een hogeresolutieafbeelding vastleggen.

“Dankzij onze fotostudio”, vertelt Carl Jacobs, “kunnen bedrijven visuele, stapsgewijze handleidingen maken voor het keukenteam waardoor de consistentie in de kwaliteit van de maaltijden over verschillende vestigingen heen dezelfde blijft. De grootste troef van onze software en hardware is dat ze ontwikkeld zijn met gebruiksgemak in het achterhoofd, waardoor ze extra geliefd zijn bij de chefs en foodmanagers die er dagelijks mee werken.”

Kapitaalronde logisch gevolg van sterke eigen groei
APICBASE werd opgericht in april 2014, bouwend op een idee van sterrenchef en medeoprichter Julien Burlat. Hij zocht naar een manier om zonder enige kennis van fotografie en zonder tijd te verliezen in de keuken, foto's van professionele kwaliteit te maken van zijn creaties en zo een visueel archief aan te leggen.

Sinds haar oprichting telt APICBASE meer dan 200 klanten in meer dan 15 landen, waaronder enkele grote spelers in de voedingsindustrie: Sodexo, Unilever Food Solutions, LSG Sky Chefs, Puratos en Cuisine Solutions. APICBASE geniet ook het vertrouwen van verscheidene gastronomische toprestaurants en -chefs zoals El Celler de Can Roca*** (Spanje), La Mère Brazier** (Frankrijk) en de Thomas Keller Restaurant Groep*** (USA).

Met de recente kapitaalverhoging ligt voor APICBASE nu de weg vrij voor verdere expansie. Jan Verbeke, lead Business Angel, legt uit: “Via een sterke netwerkorganisatie zoals BAN Vlaanderen krijgen jonge ondernemers de kans om een groot aantal business angels in één klap te bereiken. Wij waren onmiddellijk overtuigd door het indrukwekkende pad dat het founders team van APICBASE reeds heeft afgelegd, waardoor we sterk geloven in de haalbaarheid van hun ambitieuze groeiplan. De ondernemers kunnen niet enkel rekenen op financiële steun, maar ook op de jarenlange ervaring van de complementaire groep van investeerders.”

///////

Over APCIBASE (www.apicbase.com)
APICBASE heeft als missie alle foodbedrijven, gaande van kleine restaurants tot globaal actieve cateraars en voedselproducenten een innovatieve all-in-one oplossing te bieden om hun processen te optimaliseren. Niet enkel keukenteams maar ook marketing, commerciële teams en management kunnen aanzienlijk efficiënter en kwalitatiever werken dankzij de verschillende modules die worden aangeboden. APICBASE opereert vanuit Antwerpen en heeft als eerste wereldwijd een fotostudio uitgebouwd, exclusief voor de professionele keuken.

Over BAN Vlaanderen (www.ban.be)
BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden om via kapitaalinbreng en kennisoverdracht deze ondernemers een traject te laten afleggen naar succes van hun onderneming en de verdere ontwikkeling van onze kenniseconomie. Via een coördinator in elk van de zeven lokale antennes kunnen zowel ondernemers als investeerders in het netwerk binnenkomen, waarna op discrete wijze investeringsprojecten worden gepresenteerd via anonieme projectfiches en presentaties op matching events. Ook heeft BAN Vlaanderen de portal www.angel4me.be in de markt gezet om kapitaalzoekende bedrijven op efficiënte wijze met investeerders in contact te brengen. Momenteel telt BAN Vlaanderen 225 leden waaronder ook enkele VC-fondsen en presenteert jaarlijks meer dan 100 geselecteerde projecten. Dit resulteert in 20 à 30 effectieve investeringen jaarlijks.

Anneleen Hanssens

APICBASE