Winnaars allereerste ‘Tofste Trooperdroom’ zijn bekend!

Boven De Wolken vzw,  vzw Collette, Gidsen Sint-Godelieve, AnimAid, Zonder Honger naar Bed Aalst vzw en de Scouts & Gidsen van Hever-Schiplaken kunnen hun droom realiseren dankzij dit eerste initiatief van KBC & Trooper. Trooper is een snelgroeiend online shopplatform en wordt ondersteund door Start it @KBC, de grootste accelerator voor start-ups in België.

Op dinsdagavond vond in het auditorium van KBC Leuven de prijsuitreiking plaats van de eerste editie van ‘De Tofste Trooperdroom’, een initiatief van Trooper & KBC. De oproep die eind oktober werd gelanceerd bij de aankondiging van het partnership dat beide partijen aangingen, viel niet in dovemansoren: er werden zo’n 600 dromen ingestuurd. De intentie om van ‘De Tofste Trooperdroom’ een jaarlijks terugkerende traditie te maken wordt dankzij dit succes nog extra kracht bijgezet!

De presentatie was in handen van Kobe Van Herwegen, en tijdens een wervelende show met ondermeer een verrassende flashmob van showkoor AMUSE uit Leuven – ook fervente Troopers – en een originele goocheltruc door Kobe zelf, werden de winnaars bekend gemaakt.
De publieksprijs (twv 3.000€) – voor de droom die met de meeste stemmen aan de haal ging – ging bij deze eerste editie naar vzw Collette, zij haalden maar liefst 5.407 stemmen.

Collette is een klein meisje van drie jaar, dat een herseninfarct kreeg bij haar geboorte, met als gevolg een verlamming aan de linkerzijde van haar lichaam. Ze stapt moeilijk, kan haar hand niet gebruiken, krijgt voltijds sondevoeding en heeft epilepsie. De revalidatie is zeer intensief, maar Collette is een doorzetter. De vzw werd opgestart om Collette haar levenslange revalidatie te kunnen blijven financieren, een info-website rond cerebrale parese uit te bouwen en andere kinderen kinderen & vzw’s gelinkt aan cerebrale parese te helpen.

De grote droom van de ouders van Collette was een dolfijntherapie in Curaçao:

‘Via lotgenoten vernamen we dat de dolfijntherapie in Curaçao echt een meerwaarde in de revalidatie kan betekenen.’ aldus de ouders van Collette. ‘Het is een intensieve therapie van 2 weken waar zowel klassieke kinesitherapie wordt beoefend en ook wordt bekeken hoe Collette in haar dagelijkse taken zelfstandiger kan worden, zoals bv. bij het aan -en uitkleden. Wij zijn echt overgelukkig dat het publiek zo massaal op onze droom heeft gestemd, en dat we nu de kans krijgen om het leven van Collette weer wat aangenamer te maken! Dus dikke dankjewel aan iedereen die voor ons heeft gestemd, we zijn sprakeloos!’

Dat Trooper de mensen echt verenigt, ook over de verschillende verenigingen en goede doelen heen, bleek uit de mooie geste van de gidsen van Sint-Godelieve uit Turnhout. Zij stonden op de tweede plaats in de ranking, met maar liefst 3.233 stemmen om hen aan nieuwe lokalen te helpen. Zij waren zo geraakt door het verhaal van Collette, dat ze de laatste avond van de wedstrijd nog met zijn allen massaal op de droom van deze vzw hebben gestemd. Ze overhandigden tijdens de prijsuitreiking ook een sjaaltje van hun scoutsgroep aan de kleine Collette, een erg mooi & ontroerend moment.

Elien Van Nieuwenhuijzen van Gidsen Sint-Godelieve‘Wij vinden het erg knap dat Trooper dit doet voor verenigingen, groot en klein. Het is een prachtig initiatief dat letterlijk verenigt! Ook wij als vereniging kwamen hierdoor dichter bij elkaar. We gingen er samen 100% voor en waren enorm verrast hoeveel steun we kregen vanuit alle hoeken. Prachtig om die warmte te voelen. Het nieuws ging als een lopend vuurtje en zelfs de krant nam contact met ons op om zo hun steentje bij te dragen. Net voor de eindmeet bleek dit niet voldoende voor de publieksprijs, maar verliezen doen we zeker niet! We nemen deze motivatie, kracht en warmte mee naar het opbouwen van onze droom, ons lokaal! En we blijven intussen zeker verder ‘troopen’, om zo de nodige centen in te zamelen. De droom van Colette liet onze leidingsploeg niet onberoerd, daarom stemden we zondagavond massaal mee op haar droom, om zo onze steun te betuigen.’

Karin Van Hoecke van KBC had nog een heel fijne verrassing in petto. Met bijna 600 ingestuurde dromen kende de eerste editie van ‘De tofste Trooperdroom’ een onverhoopt succes. Door de grote respons, en de grote variatie aan dromen & verenigingen die deelnamen, besliste KBC daarom om ook een prijs uit te reiken voor de tweede en derde plaats van de publiekswedstrijd. Geheel onverwacht gingen de overgelukkige Gidsenmeisjes Sint-Godelieve dus ook met een cheque van 2.000€ naar huis, om hen op weg te zetten voor de bouw van hun nieuwe lokalen. Ook AnimAid – een organisatie die instaat voor opvang, verzorging, operaties & adopties van mishandelde hondjes & straathonden - mocht dankzij hun derde plaats een cheque van 1.000€ in ontvangst nemen.

En dan bleef er nog één prijs uit te delen, de juryprijs, ter waarde van 2.000€. Uit alle ingezonden dromen werd door de jury – Steven Van Herreweghe, Hans Bourlon (Studio 100), Karin Van Hoecke (KBC) & Elisabet Lamote (Trooper) na enkele stemrondes een shortlist samengesteld van 6 dromen:

• Boven de wolken: ‘We zouden graag in 2020 aan àlle ouders in België die een baby verliezen een gratis fotoreportage kunnen aanbieden.’
  • Vzw De Kompanie: ‘De boomhut van onze beste vriend die overleden is waarmaken bij Woonproject De Kompanie in ‘de Mathi-boom’ ‘
  • Scouts en Gidsen Hever-Schiplaken: ‘Een eigen koelwagen met zonnepanelen maken.’
  • Zonder Honger naar Bed Aalst vzw: ‘Een wekelijkse, ouderwetse koffieklets voor de mensen die het financieel moeilijk hebben en daardoor in isolement raken.’
  • Chiro Malderen: ‘Een chirogroep oprichten voor kinderen met een speciale nood.’
  • Oudercomité Grasmus: ‘Een gezellige ontmoetingsruimte voor ouders creëren binnen de schoolmuren en zo alle nationaliteiten een warm welkom geven.’
Deze zes verenigingen kregen dinsdagavond de kans om hun droom verder toe te lichten bij de jury, die na beraadslaging de uiteindelijke winnaar koos. Het werd een erg moeilijke beslissing, maar uiteindelijk riep de jury Boven De Wolken vzw als winnaar uit. Zij mogen rekenen op 3.000€ om hun Trooperdroom te realiseren!
Jurylid Steven Van Herreweghe: ‘Toen ik werd gevraagd om deel uit te maken van de jury voor deze wedstrijd heb ik geen moment getwijfeld. Trooper is echt een mooi initiatief, dat ik een warm hart toedraag. En wat is er mooier dan mee dromen te kunnen realiseren van verenigingen of goede doelen die het toch vaak moeilijk hebben om aan de nodige middelen te geraken. Ik had wel niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn een uiteindelijke winnaar te kiezen. We hebben zoveel mooie dromen zien voorbij komen, stuk voor stuk potentiële winnaars. Een moeilijke knoop om door te hakken, maar ik denk dat we met …. een hele mooie winnaar hebben van deze eerste editie van ‘De Tofste Trooperdroom’. En daarnaast wil ik zeker nog eens mijn hoed afdoen voor al die vrijwilligers van verenigingen en goede doelen die zich dag in dag uit inzetten om de wereld een beetje aangenamer te maken. Zij maken écht het verschil!’
En dan was er nog een laatste verrassing. Hans Bourlon van Studio 100 was zo gecharmeerd door het initiatief van KBC om de publieksprijs uit te breiden met een tweede & derde geldprijs, dat hij prompt besliste om vanuit Studio 100 ook voor de juryprijs die lijn door te trekken. Dat maakt dat de winnaar van de juryprijs – Boven De Wolken vzw -  ook 3.000€ krijgt (en niet de vooropgestelde 2.000€), en dat er ook voor de tweede & derde plaats in deze categorie respectievelijk 2.000€ & 1.000€  werd geschonken door Studio 100. Dus Zonder Honger naar Bed Aalst vzw en de Scouts en Gidsen van Hever-Schiplaken gingen ook met een mooie cheque en een grote glimlach naar huis. In totaal werd er dus  in plaats van 5.000€ maar liefst 12.000€ geschonken aan  niet twee, maar zes mooie Trooperdromen.
Leen Blijweert Trooper

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen één jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC werd opgericht in 2014. Vandaag heeft de accelerator een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, PfizerTelenet, Universitet Antwerpen & lokale academische partners.