WinWinner haalt op half jaar tijd meer dan 1 miljoen euro op voor starters bij kleine investeerder

Week van het Microkrediet: Tax shelter en winwinleningen zitten in de lift

• WinWinner-platform toont kleine investeerders de weg naar  fiscaal voordelig investeren in startups
  • ​ Dé nieuwe oplossingen voor spaargeld: broodnodig kapitaal voor jonge ondernemingen, fiscaal gunstig rendement voor investeerders
  • ​Niet te verwarren met de meer gekende taxshelter voor de filmindustrie
Gent - Sinds zijn lancering in september 2016 activeerde het Belgische micro-investeringsplatform WinWinner al meer dan 1 miljoen euro spaargeld door kleine beleggers de weg te wijzen naar het investeren in veelbelovende startups. Opmerkelijk, omdat WinWinner deze mijlpaal bereikte door gebruik te maken van winwinleningen en de taxshelter voor startups: twee maatregelen die tot voor kort nog té weinig bekendheid – en dus succes – kenden bij zowel bedrijven als beleggers. Mede onder impuls van WinWinner vinden nu steeds meer investeerders de weg naar startups. Opvallend veel van die investeerders komen daarbij rechtstreeks uit het netwerk van de ondernemers zelf.

Winwinleningen: de naam zegt alles
De maatregel waaraan WinWinner – zélf een jonge Belgische onderneming, nota bene – zijn naam ontleende, is de zogeheten winwinlening: een bijzondere kredietvorm waarbij spaarders hun financiële middelen ter beschikking stellen van startende ondernemingen. Aangezien deze financieringsmethode op maat gemaakt is voor kleine – vaak particuliere investeerders – komt een groot deel van de winwinleningen uit het eigen netwerk van de ondernemers zelf. Een trend waar WinWinner sterk op inspeelt.

“Veel ondernemingen zijn zich niet bewust van het potentieel van hun netwerk als het aankomt op investeringen. Wij helpen hen om dit netwerk financieel te activeren.” stelt Matthias Browaeys, oprichter WinWinner

Minder bekend, maar steeds meer geliefd: de taxshelter voor startups
Een andere maatregel waarop WinWinner inzet bij het connecteren van bedrijven met potentiële investeerders, is de taxshelter voor startups. Een woord waarbij vandaag nog té veel mensen meteen denken aan de fiscale maatregel ter ondersteuning van de filmindustrie. Terwijl dat maar één – en zeker niet het meest relevante – voorbeeld is van de term. Interessanter is de bredere variant voor startups, waarbij de investeerder aandelen verwerft van een jong bedrijf, en dat met een belastingvoordeel van 30% tot zelfs 45% van het geïnvesteerde bedrag.

“Aangezien de investeerder aandeelhouder wordt van de onderneming, is een sterk juridisch kader cruciaal. WinWinner zorgt voor die veilige omgeving.” vertelt Aelbrecht Van Damme, partner WinWinner

Nood aan advies en matchmaking
Door de relatief geringe bekendheid van de winwinlening en taxshelter ontbreekt het startups vaak aan kennis omtrent de verschillende financieringsmogelijkheden. Veel jonge ondernemingen weten bijvoorbeeld niet dat ze een winwinlening als hefboom kunnen gebruiken bij het verkrijgen van krediet bij de banken. Het bedrag van de winwinlening wordt namelijk als eigen inbreng beschouwd. Door ondernemers professioneel te begeleiden én door als matchmaker op te treden tussen bedrijven en investeerders, geeft WinWinner sterke impulsen aan het Belgische ondernemers- en investeerdersklimaat.

It’s all about the money, or not?
Een belangrijke trend die WinWinner opmerkt bij het matchen van bedrijven en investeerders, is dat deze laatsten verder kijken dan financieel rendement alleen. Bij hun beslissing om al dan niet in een bepaalde startup te investeren, kijken ze steeds sterker naar het concept, de gedrevenheid en het unieke karakter van het bedrijf.  Net daarom is het belangrijk voor ondernemingen om transparant en duidelijk over hun businessplan te communiceren.

WinWinner maakt deel uit van incubator Start it @kbc die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Over WinWinner
WinWinner is een micro-investeringsplatform dat ondernemers en investeerders samenbrengt en begeleidt bij het gebruik van de winwinlening en de taxshelter voor startende ondernemingen. WinWinner is gevestigd in Gent en maakt deel uit van Start it @kbc, de incubator voor innovatief en schaalbaar ondernemerschap. www.winwinner.be