WinWinner lanceert tax shelter service voor investeerders en start-ups

• WinWinner begeleidt tax shelter dossiers voor start-ups en investeerders die met elkaar in zee willen gaan
  • Investeren via tax shelter biedt particuliere investeerders een interessant fiscaal voordeel
  • Jonge bedrijven kunnen tot 250.000 Euro ophalen via tax shelter
Gent – WinWinner, het platform dat jonge ondernemingen en investeerders samenbrengt, lanceert een nieuwe dienst om ondernemingen en investeerders te begeleiden die gebruik willen maken van de tax shelter voor startende ondernemingen. De tax shelter voor startende ondernemingen kan jonge Belgische ondernemers aan startkapitaal helpen. Maar weinigen weten hoe deze fiscale stimulans, ingevoerd in juli 2015, toegepast moet worden.

WinWinner is een platform waarop jonge ondernemingen hun concept en financieringsnood kenbaar maken aan potentiële investeerders. Particuliere investeerders die een bedrijf financieel willen ondersteunen op een fiscaalvriendelijke manier, kunnen op de website van WinWinner op zoek gaan naar hun ideale kandidaat. Bij een succesvolle match, begeleidt WinWinner beide partijen bij het administratieve proces. WinWinner sloot op die manier het voorbije jaar voor meer dan 400.000 EUR winwinleningen af.

Vanaf vandaag helpt WinWinner ondernemingen en investeerders ook bij de toepassing van de tax shelter voor startende ondernemingen. Het initiatief, opgezet om ondernemerschap in Vlaanderen te ondersteunen, biedt heel wat voordelen. Zo kunnen start-ups tot 250.000 Euro kapitaal ophalen. Investeerders krijgen dan weer een belangrijk belastingvoordeel. Toch wordt de interessante maatregel nog te weinig toegepast in het Belgische ondernemerslandschap.

Aelbrecht Van Damme, partner bij WinWinner: “Door de tax shelter van A tot Z te regelen, nemen we ondernemers heel wat research en werk uit handen. We behandelen hun dossier vlot, correct en volgens de regels van de kunst. Zo kunnen ze genieten van de mooie voordelen die tax shelter voor startende ondernemingen biedt, terwijl ze zich concentreren op hun business en tijd en geld uitsparen.”

“Door de lage spaarrentes is de tax shelter een interessant alternatief voor investeerders om meer rendement te halen uit hun spaargeld”, voegt Matthias Browaeys, oprichter van WinWinner, toe.

Alexander De Croo, vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecom en Post, die de tax shelterregeling voor startende ondernemingen in het leven riep, is enthousiast over het initiatief van WinWinner: Meer kansen voor start-ups betekent meer kansen voor innovatie en nieuwe jobs. De tax shelter voor startups geeft starters een betere toegang tot financiering en slapend spaargeld op spaarboekjes zal worden geactiveerd.”

Tax shelter voor start-ups in het kort
Startende ondernemingen kunnen tot 250.000 EUR ophalen via de tax shelter regeling.
Aan investeerderskant kan elke particulier (die geen zaakvoerder is) investeren:

• Je investeert in aandelen van een jonge onderneming (binnen de 4 jaar na oprichting)
  • Je dient de aandelen 4 jaar bij te houden, zo niet wordt de belastingvermindering pro rata teruggenomen
  • Door je investering verwerf je maximaal 30% van de aandelen in de onderneming
  • Je kan jaarlijks tot 100.000 euro investeren
  • Je kan jaarlijks 30% tot zelfs 45% (bij zgn. micro-ondernemingen) van de investering éénmalig in mindering brengen via de belastingaangifte

De belastingvermindering wordt bovendien verhoogd met de uitgespaarde gemeentebelasting.

Een voorbeeld
Als je woont in een gemeente met 7% gemeentebelasting, dan kan een investering van 50.000 euro in een micro-onderneming je in dat jaar een belastingvermindering van 24.075 euro opleveren (50.000 euro X 45% X 1,07).
Bovenop de belastingvermindering heb je als investeerder kans op dividenden bij winst en een meerwaarde op de aandelen.

Partners
Voor de lancering van Tax Shelter voor startende ondernemingen werkt WinWinner samen met Unizo, Agentschap Ondernemen, Senior Consulting Vlaanderen en Start it @kbc.

Perscontact
Matthias Browaeys, Oprichter WinWinner, +32 494 58 22 24, matthias.browaeys@winwinner.be
Aelbrecht Van Damme, Partner WinWinner, +32 494 58 22 24, aelbrecht@winwinner.be

Start it @kbc, Saar Dietvorst, +32 468 19 75 07, saar@contentcats.be

Over WinWinner
WinWinner is een matchmakingplatform dat ondernemers en investeerders samenbrengt en begeleidt bij het gebruik van de winwinlening en tax shelter voor startende ondernemingen. Het platform werd opgericht in 2015 door Matthias Browaeys en is gevestigd in Gent. WinWinner maakt deel uit van Start it @kbc, dat innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.
www.winwinner.be
www.facebook.com/winwinner