Women in Tech-programma van Start it @KBC werpt eerste vruchten af: 48 vrouwelijke techondernemers nemen deel aan nieuwe pitchwave

Brussel, 15 oktober 2021 - Maar liefst 48 start-ups, geleid door een vrouwelijke techondernemer, meldden zich aan voor de laatste pitchwave van Start it @KBC. 27 daarvan zullen het komende jaar door Start it @KBC worden begeleid bij het schalen van hun onderneming. Daarmee werpt het Women in Tech-programma van Belgiës grootste accelerator, dat vrouwelijke tech founders structureel wil ondersteunen, zijn eerste vruchten af. In totaal namen 133 ondernemers deel aan de pitchwave op 13 en 14 oktober. 65 daarvan mogen zich nu aansluiten bij de grote Start it @KBC community.

Dat almaar meer vrouwelijke techondernemers zich aanmelden en het zware selectieproces met succes doorstaan, is geen toeval. Het afgelopen jaar lanceerde Start it @KBC het Women in Tech-programma, gericht op vrouwelijke founders van innovatieve groeibedrijven. Via gratis webinars krijgen zij een platform om elkaar te inspireren en ervaringen uit te wisselen. En met het intensieve The Thrive Project begeleiden Start it @KBC en het Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) daarnaast een selectie van tien vrouwelijke ondernemers gedurende vier maanden, om de ontwikkeling van hun netwerk en leiderschapsskills te versnellen.

Lode Uytterschaut, founder en CEO van Start it @KBC: “De techwereld is nog te veel een mannenwereld. Er zijn meer inspirerende rolmodellen nodig om andere female tech founders te stimuleren en te ondersteunen. Om de daad bij het woord te voegen, ontwikkelden we in samenwerking met VLAIO een structureel programma met eigen budgetten, webinars, evenementen, doelstellingen en opvolging. Deze eerste resultaten zijn mooi, maar zeker niet voldoende. Een gelijkere verdeling tussen mannelijke en vrouwelijke start-up founders begint in het onderwijs. Bijvoorbeeld door meisjes meer te motiveren en enthousiast te maken voor STEM. We willen dit programma verder uitrollen en schalen naar alle Europese landen waar we aanwezig zijn. Dit is niet alleen een Belgische uitdaging."
Lode Uytterschaut, founder en CEO van Start it @KBC
"Het Thrive Project is ontstaan vanuit het idee dat vrouwen elkaar kunnen versterken. We hebben geen extra opleiding nodig, maar wel gelijkgestemden met wie we persoonlijke en professionele uitdagingen en adviezen kunnen delen. Vrouwelijke ondernemers die op zoek zijn naar een echte ‘tribe’, een groep waarin ze zich kwetsbaar kunnen opstellen en veilig zijn, zijn bij Women in Tech aan het juiste adres”, vertelt Liesl Bebb-McKay van The Thrive Project.
Liesl Bebb-McKay van The Thrive Project

Op 8 december trapt Start it @KBC het Women in Tech traject voor 2022 af met een grote conferentie.

De nieuwe lichting

In totaal werden 65 start-ups geselecteerd voor het programma van Start it @KBC.

• Bijna de helft van de teams (46%) bestaat uit minstens één vrouw.
  • De populairste sectoren zijn e-commerce, food/beverage en health.
  • 1 op de 3 founders is al meer dan één jaar bezig met de opbouw van zijn/haar start-up.
  • Bijna alle teams (88%) bestaan uit twee of meer personen.
  • 6 op de 10 ondernemers hebben deelgenomen aan de pitchwave op aanraden van hun eigen netwerk, andere alumni, partners en mentors.
  • Het valt op dat heel wat startups kiezen voor een businessmodel met recurrente inkomsten.
  • Almaar meer start-ups willen een positieve impact hebben op hun leefomgeving, de planeet en het algemeen welzijn.
  • Opvallend veel ondernemers verlaten hun vaste job om hun eigen start-up op te richten.

Start it @KBC en zijn strategische partners Accenture en Start it X zullen de 65 geselecteerde start-ups de komende 12 maanden intensief begeleiden met workshops, bootcamps, coachingsessies en boardrooms. De aanpak van Start it @KBC is founder-centric, met veel aandacht voor het mentale welzijn van de ondernemers. De start-ups mogen bovendien gebruik maken van gratis coworking spaces in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk en Leuven.

De volgende pitchwave vindt plaats in maart 2022. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich inschrijven via startit.be.

Testimonials van deelnemers aan het Women in Tech programma van Start it @KBC en VLAIO:

Rebekka Van Acker, Co-founder OQuila: “De wereld moet niet mannelijk of vrouwelijk zijn. We moeten op zoek gaan naar een balans. De input van vrouwelijke ondernemers via het Women in Tech programma kan uiteindelijk tot een beter evenwicht leiden, en voor nieuwe perspectieven zorgen.”
Zoë Vets, Co-founder Live The World: “De start-upwereld is nog steeds een mannenwereld, en dan is het fijn om dankzij Women in Tech gelijkgestemde vrouwen te ontmoeten. Iedereen zit in een andere fase van het ondernemerstraject, waardoor we erg veel van elkaar leren.”
Alice Tranchant, Co-founder huapii: “Mannelijke en vrouwelijke ondernemers pakken de dingen vaak op een heel andere manier aan. Dankzij het Women in Tech programma waardeer ik nu de balans tussen mijn mannelijke co-founders, en mezelf, en ben ik ervan overtuigd dat we elkaar perfect aanvullen.”

Partnership met VLAIO: samen voor sterk, ambitieus ondernemen
Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers. Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO-partners bundelen we onze krachten en middelen. Start it @KBC maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken.