Wonky lanceert dips van geredde groenten

Op 8 december lanceert Wonky zijn allereerste dipsauzen, gemaakt van geredde groenten. Dat zijn verse groenten die anders weggegooid zouden worden omwille van esthetische en praktische redenen. Zo wil Wonky voedselverspilling tegengaan in de voedingsindustrie. De eerste twee smaken, de pittige paprikadip en frisse worteldip, zijn vanaf 8 december verkrijgbaar in dertien horeca- en delicatessenzaken in en rondom het Gentse.

Gezond en natuurlijk
Op 8 december ligt het nieuwe merk Wonky in de winkels met de eerste twee sauzen: een pittige paprikadip en een frisse worteldip. Beide dipsauzen zijn 100% plantaardig en gemaakt van verse groenten die anders weggegooid zouden worden omwille van een te grote voorraad, esthetische of praktische redenen. Bovendien zijn de dips natuurlijk en dus vrij van kunstmatige toevoegingen. "Dat is uitzonderlijk", zegt Helena Gheeraert, oprichtster van Wonky:  “De meeste dips in de winkel zitten vol bewaarmiddelen, kleur- of smaakstoffen en zelfs verdikkingsmiddelen. Wij willen de verse groenten tot hun recht laten komen en een natuurlijk en gezond alternatief aanbieden.

Kwalitatief en vers, maar kleur en formaat niet populair
Om voedselverspilling tegen te gaan, werkt Wonky samen met Vlaamse bedrijven uit de voedingsindustrie. In totaal gaat daar meer dan 1 miljoen ton voedsel per jaar verloren.

De groenten die we gebruiken voor de dips zijn perfect in orde én vers, maar worden niet verkocht omdat hun kleur niet populair is of hun formaat afwijkt. Denk maar aan gele wortelen, scheef gesneden stukjes paprika, broccolistronken, enzovoort”, verduidelijkt Helena. “Dit is dus een echte win-winsituatie: voedselverwerkende bedrijven zijn tevreden omdat ze nog iets krijgen voor groenten die anders niets meer opbrengen. En de mensen kunnen genieten van een lekkere, gezonde dipsaus terwijl ze voedselverspilling tegengaan.

Uitbreiding van verdeelpunten en gamma
De Wonky dips zijn verkrijgbaar in 13 horeca- en delicatessenzaken in en rond Gent. De komende maanden breidt de start-up zijn verkooppunten uit en zullen de dipsauzen verkrijgbaar zijn in heel Vlaanderen. Daarnaast bereidt Wonky zich ook voor op een uitbreiding van het gamma. Zo denkt het bedrijf niet alleen aan nieuwe dipsauzen, maar ook aan gezonde groentenchips en snackrepen.

Wonky maakt deel uit van start-up community Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Wil je de Wonky dips graag proeven? Dan nodigen we je graag uit op het lanceringsevenement op 8 december om 18u in Romain Roquette, Octrooiplein 1 in Gent. Bevestig je aanwezigheid met een mailtje naar wonkyfood@wonkyfood.be of via het nummer +32 479 35 30 33.

Hier vindt u een overzicht van de horeca- en delicatessenzaken waar Wonky verkrijgbaar is.

Volg Wonky via Facebook, Instagram of Twitter.

Over Wonky
Helena Gheeraert richtte wonky op in april 2016. De dips werden al geserveerd op meerdere foodmarkets en evenementen. In april 2016 kreeg  Wonky de prijs voor Most Sustainable Project in Food Innovation, georganiseerd door Startup Weekend. Daarnaast werd de start-up geselecteerd om deel uit te maken van de grootste Belgische incubator, Start it @kbc.

Helena Gheeraert Oprichtster Wonky
Saar Dietvorst Perscontact Start it @kbc
Helena Gheeraert Oprichtster Wonky
Saar Dietvorst Perscontact Start it @kbc

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.